Alla inlägg under april 2015

Av viktigasleeveresan - 6 april 2015 17:17

Ja, det är inte mycket att prata om kost just nu, samma gamla pulver varje dag, fyra påsar om dagen. Dricker 2.5-3 liter vätska varje dag, inte så duktig eftersom det mesta är Fun Saft men tja...det gör saken betdligt lättare.... Har nu beställt pulver till resterande dagar också, blev en hel del puddingar, de är goda samt tar en stund att äta när man sällskapar med andra! Blir lite the också, men har varit hyfsat varmt i vårt hus denna helg pga solen som lyst!


Men får skryta om att motionen har blivit klart bättre! Blivit promenad VARJE dag, till och med längre än de där 30 minuterna! I lördags blev det över en timme i skogen i väldigt kuperad terräng, flås flås!! Så just motionen känner jag mig mkt nöjd med...kommer jag bara att gå ner de där kilona jag måste innan op så är jag ännu mer nöjd! Kändes bra imorse när jag steg upp och råkade ha vägarna förbi vågen på morgonkvisten så jag ställde mig faktiskt på den, är väl halvvägs igenom denna veckan va? Hade gått ner nästan 1 kilo till, sååå, jag hoppas på 1 kg till miiiinst denna veckan, gärna mer! Nu ska jag inte väga mig förrän på fredag, näää, troligen inte hemma den morgonen så får bli på lördag! Man får inte bli för vågfixerad, mkt lätt hänt!


Börjar fundera på tiden efter operationen, vågar nog inte riktigt tänka på själva operationen ännu... ;-) Tror jag börjar tänka på allt jag ska äta, de första två veckorna är det ju endast flytande, får väl bli bla filmjölk, smothy och varma soppor. Flytveckorna verkar ju svårast, vet inte...hur ska man komma på så mkt olika maträtter i flytande form? Gärna med mycket protein i också... Ska snart ta tag i sopptillverkning, vill ha lite i frysen... Tror också att jag köper några färdiga soppor också, mår kanske riktigt skit... Finns ju många goda soppor... Fruktsoppa, det borde man ju få dricka, det ÄR ju supergott, eller för mkt socker?? Suuuck....får nog läsa på lite... Men lite salt längtar man efter just nu, sååå ostsoppa?!?! Leta fram något sådant recept! Längtar efter ost ju...


Sen, efter flytet kommer purekosten! Alltså, jag har nog inga alls problem med att slänga ner all mat i mixern och köra den där... Hihihi, bara man får de goda smakerna! Mixern lär få gå som tusan! Minns när jag jobbade på Servicehus (ålderdomshem) och vi mixade maten till de tandlösa gamlingarna. Alltså, stekt fläsk som mixades länge var sviiiingott... Så ja, tror inte detta blir problem! Men det är ett tag till purekostens tid, först ska jag överleva min operation! Nää, ska inte tänka på den ännu... ;-)


Vet ni, jag har inte tagit några bilder. Jag vill verkligen inte... Usch och blää...känner mig grymt ful ju... Räcker det inte att spara lite kläder, det visar ju också hur mkt man har gått ner ju... Tror jag håller mig till det. Sen har jag måtten också plus startvikt så det får faktiskt räcka! Nä, blir inga förebilder!! :-)


Nu kör jag vidare...påsken är snart slut och det var liite kämpigt med suget men ändå gått ok! Nästa påsk kan jag äta ägg igen! Jag tycker det ska bli skönt med vardag igen...mindre sug tror jag, inbillar jag mig i alla fall. Fast nästa söndag är det kalasdags, kak och tårtkalas! Hoppas min vaniljpudding kommit då...får festa till med den då, när andra äter tårta! Men eftersom jag beställt en tårta från ett specielt ställe så ska jag smaka en tesked, det har jag lovat mig själv! Såååå, ett kalas plus en tjejkväll är väl de saker som kommer kännas jobbigast tror jag av den tid som är kvar! Sen även ensamtid, då när jag kämpar mot mina demoner, dvs tankar och kan inte trösta med något gott, det är också kämpigt! Ska försöka hålla mig sysselsatt dessa sista veckor, fåååår icke fuska, iiiiiicke!!!


Jag kämpar på....höres!!

Av viktigasleeveresan - 3 april 2015 20:47

Steg upp på vågen imorse efter en vecka med Modifast och jaaa...gått ner ca 2.5 kg, blev sååå besviken, det är verklligen ett skitresultat för att vara första veckan... Då blir jag ju riktigt rädd att jag inte kommer att hinna gå ner mina kilon innan operationen ju... Attans mög! Försöker trösta mig med att jag har värsta mensen och att jag föööörhoppningsvis inte tappar så bra pga mensen! Så, nu MÅSTE jag gå ner bra nästa vecka annars går det åt skogen!


Hur har veckan varit då? Upp och ner får man säga, som jag tjatat om så är ju mat/fika enormt socialt och det märker man ju av. Det blev en lindrig start på veckan och det är mest hunger/sug som plågat mig, även äckelsmaken i munnen som dykt upp nu på slutet. Jag har icke fuskat alls, dricker dock ligntdryck, brukar fungera. Ingen mjölk i kaffet, mindre gott men man vänjer sig... Har bojkottat banandrickan, skitäcklig. De bästa är vanlijpudding, chokladpudding, sparrissoppan och chokladdrickan med lite kaffe i! Så nu när jag ska beställa till sista dagarna blir det mest vaniljpudding och chokladdricka! Det är 19 dagar kvar...ojoj....


Motionen har inte blivit så bra som jag tänkt mig... Vädret varit pissigt och det blev ingen promenad varje dag, bara någon av dagarna. Det är ju påsklov och det händer lite mer så tiden har inte funnits. MEN idag blev det en svettig promenad på 35 minuter med både uppförsbackar och barnvagn. Kändes riktigt skönt efter och jag blev piggare! Så nu är det skärpning, promenad VARJE dag!!!


Ikväll är det fredag och jag har suttit vid kvällskaffet med familjen och tittat på kakan, ja, det går ju...ska inte äta kaka sen heller ju...men då kan man ju hitta annat att knapra på! Men liiite jobbigt var det sen när dottern åt chips och dippa framför tvn, det är ju himla gott! Man börjar tänka på alternativen till chips, jaa, det är ju så att när man bara dricker pulver så är ju maten viktigast. Grönsaker och dipp fungerar ju... Imorgon är det påskafton, stora sonen önskade påskmat, en hamburgarmeny från kiosken! Haha...ägg, sill och Jansson, vaaad är det om man jämför med hamburgarmeny?? Jag slipper i och för sig gärna att laga mat så japp, det blir kiosken imorgon, på självaste påskafton! Men blir lite halvtufft för mig, pommes är ju himla gott!! Meeeen, bara att bita ihop, tänka på ridning, skidor och kläder så går det nog! Hihihi....


Jag ska villigt erkänna att humöret går lite upp och ner, när suget sätter in så blir man lätt liiiiite tjurig eller deppig faktiskt. Men jag är ju en känsloätare och det märks ju nu. Man kan varken tröstäta eller stoppa i munnen när man har tråkigt! Jag måste hitta på andra lösningar helt enkelt...faaast...efter operationen ska man ju äta 6 gånger om dagen och äta långsamt så då blir det väl äta hela tiden! Hihi... Nä, det går inte alls att föreställa sig hur det blir efter operationen. Men jag tänker i alla fall att första veckan blir tuff med mycket smärta, illamående och sådant skit, har läst att en del haft det så. Lika bra att förbereda sig på det värsta! Jag vet ju inte alls hur jag reagerar på narkosen eller smärtan. Har bara haft ont när jag fött barn och jaa, det gjorde lite ont när jag fick knäskålsfraktur också... Undra om det går att jämföra? Det är båda spännande och skrämmande, jag ska vara en hjälplös patient, jag brukar ju ta hand om dem ju... Kommer att ligga och ha megaont, kommer kanske att må jätteilla, kräka och ulka. Huuuvaaa....


Ja, börjar så smått tänka på operationen men nää, ska inte göra det ännu, först ska jag ha 1-årskalas!! Fira lilleman med Modifast, vilken fest! ;-). Och andra sidan så kan jag kanske leka, springa och busa mer med honom om 6 månader! Ska bli ljuvligt! Går inte att tänka sig det heller riktigt...läääängtar!!


Glad Påsk!!!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards